loading...

Broodje Q Rotterdam

Broodje Q Rotterdam

Project nr.: 523 Financieringsbedrag: € 111.000,00
Bedrijfstype: Multifunctioneel horecaconcept Geïnvesteerd: € 111.000,00
Kenmerk financiering: Bedrijfsovername en verbouwing Rente per jaar: 7%
Categorie: Looptijd annuiteit: 48 mnd
€ 111.000,00 geïnvesteerd
100% gefinancierd
67 investeerders
1maand geleden
BroodjeQ - Horeca Crowdfunding1.jpeg
BroodjeQ - Horeca Crowdfunding 2.jpeg
BroodjeQ - Horeca Crowdfunding 3.jpeg
BroodjeQ - Horeca Crowdfunding 4.jpeg
BroodjeQ - Horeca Crowdfunding 5.jpeg
BroodjeQ - Horeca Crowdfunding1.jpeg
BroodjeQ - Horeca Crowdfunding 2.jpeg
BroodjeQ - Horeca Crowdfunding 3.jpeg
BroodjeQ - Horeca Crowdfunding 4.jpeg
BroodjeQ - Horeca Crowdfunding 5.jpeg

Recensie HCN

De ondernemers hebben gezamenlijk bovengemiddelde horeca- en ondernemerservaring opgebouwd. De centraal gelegen locatie beoordelen wij als aantrekkelijk evenals het te financieren bedrag in relatie tot de totale investeringen. HCN neemt de verpanding op de inventaris en alle aandeelhouders tekenen hoofdelijk mee. De ondernemers zijn niet afhankelijk van inkomen uit deze nieuwe vestiging. Een 5 sterren classificatie is naar onze mening te rechtvaardigen.

Het concept

Broodje Q is opgericht aan het begin van de coronacrisis als online lunch concept voor bezorging en afhalen. Na een succesvol jaar, waarin het concept doorlopend is blijven groeien, is het tijd voor de volgende stap: het openen van  een fysieke zaak. Dit zal gebeuren op een AA-locatie in het centrum van Rotterdam, op de kruising van Schouwburgplein en Kruisplein. In de zaak kunnen bezoekers naast de lekkerste broodjes, sappen, warme dranken, salades en zoetigheden ook genieten van een alcoholische versnapering en borrelhappen.

Broodje Q heeft inmiddels een trouwe fanbase en goede naamsbekendheid opgebouwd. Deze naamsbekendheid zal met de komst van de fysieke zaak in het centrum van Rotterdam verder uitgebouwd worden. De zaak ligt op de looproute van winkelend publiek en toeristen die van het Centraal Station de stad in lopen. Daarnaast is er een stroom van mensen die in hun pauze van werk tijdens de lunch een rondje lopen. Broodje Q bevindt zich namelijk vlak achter het Weena, waar veel grote kantoren gevestigd zijn. Enkele van deze kantoren zijn al vaste klant voor bedrijfslunches. De zaak zal een aparte hoek krijgen die is ingericht voor het afhalen van lunch, om deze klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen.

Het restaurant zal opgezet worden volgens een shop-in-shop formule. De zaak zal namelijk worden gevestigd in een apart gedeelte van een bestaande horecazaak op dezelfde plek; de Stadsbrasserie Rotterdam. In deze zaak van ongeveer 600 m2 zal een afgescheiden deel omgebouwd worden tot het Broodje Q restaurant. Het volledige bestaande terras zal ook onderdeel worden van Broodje Q. Na de verbouwing ontstaat voor Broodje Q een binnengedeelte van ongeveer 120m2 met 48 zitplaatsen en is er een terras van ongeveer 180m2 met 72 zitplaatsen. De zaak zal modern worden ingericht met gebruik van metaal, hout en planten. Geheel in Broodje Q-huisstijl zullen er enkele gele accenten in de zaak worden aangebracht, zoals een geel betegelde bar en gele ‘Q’ neon signing. Alle gerechten zullen uit de centrale keuken van de Stadsbrasserie geserveerd worden, waar de gerechten dagvers worden bereid. In onze optiek moet iedereen terecht kunnen bij Broodje Q voor de lunch en/of borrel. Er is dan ook voor ieder wat wils in de vorm van vlees, vegan en halal opties.

Broodje Q is meer dan een broodjeszaak. Door diverse merkactivaties zullen er nieuwe klanten gebonden worden en de band met bestaande klanten zal worden versterkt. Denk aan yogasessies op het Schouwburgplein met  aansluitend een lunch. Andere voorbeelden zijn een Qwartaal-borrel voor bedrijven uit de buurt en Q’s Qontest, waarbij er samen met influencers nieuwe broodjes worden ontwikkeld en geld wordt ingezameld voor het goede doel. De letter Q loopt als een rode draad door de onderneming en is terug te vinden in diverse uitingen op de social media kanalen en in het menu. Denk aan broodjes als Smashed AvoQado, Qarpaccio en Quarantaine, maar ook de verse Quarantini en HulQ smoothie. Door speels om te gaan met de letter Q, het inzetten van merkactivaties en verfrissende content op social media wordt Broodje Q als merk neergezet waar mensen zich sterk verbonden mee voelen.

De ondernemer(s)

De oprichters van Broodje Q zijn Jermaine Varela, Viktor Groeneveld en Niels Kramer. Deze drie vrienden kennen elkaar van de studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, waar zij ook een Master hebben afgerond. Voordat de coronacrisis begon runden zij een evenementenbureau. Bij het uitbreken van de crisis ging er noodgedwongen een streep door alle geplande evenementen. De heren besloten niet stil te gaan zitten en startten het concept Broodje Q. Dit was op dat moment enkel een online concept voor bezorging en afhalen zonder fysiek restaurant.

Na een succesvol halfjaar werd er besloten dat er een partner gevonden moest worden die het operationele gedeelte van de broodjeszaak op zich kon nemen, zodat de heren zich konden focussen op waar ze goed in zijn; de marketing en branding van het concept. Deze samenwerking werd opgezet met Dennis Rens en Ernst Hoogenboom, ervaren ondernemers uit Rotterdam. Zij hebben de afgelopen 20 jaar hun sporen verdiend in de horeca en hospitality. Dennis is sinds 2010 de founder en eigenaar van Huis vol Smaak (www.huisvolsmaak.nl). Deze organisatie behelst 6 toonaangevende partycatering bedrijven onder één dak. Het werkgebied behelst de Benelux en het klantprofiel B2B top 500 bedrijven. Ernst is mede eigenaar van Huis vol Smaak. Dennis en Ernst zijn sinds 2013 gezamenlijk founder en eigenaar van Deli33 horeca groep, waaronder een drietal horeca exploitaties valt, te weten Stadsbrasserie Rotterdam (www.stadsbrasserierotterdam.nl), de ontbijt- en lunchbar in de Van Nelle Fabriek (www.deli33.nl) en Bistrobar Binnenrotte (www.bistrobarbinnenrotte.nl). Daarnaast zijn Dennis en Ernst sinds januari 2021 eigenaar van het food label EatPeasy (www.eatpeasy.nl).

Jermaine Varela, Viktor Groeneveld, Niels Kramer, Dennis Rens en Ernst Hoogenboom zullen gezamenlijk eigenaar worden van deze horecazaak.

De financiering

De financiering is bestemd voor overname van een deel van de Stadsbrasserie, een kleine verbouwing en inrichting van het nieuwe restaurant. De totale financieringsbehoefte inclusief voorfinanciering BTW is geprognosticeerd op afgerond € 161.000. De eigen inbreng bedraagt € 50.000. De resterende langlopende financieringsbehoefte komt daarmee op € 111.000. 

De vooruitzichten

De geprognosticeerde omzet voor 2021 (vanaf juli) bedraagt afgerond € 225.000 met een EBITDA van € 11.000 en een liquiditeit na aflossingsverplichting van afgerond € 44.000. De ondernemers zijn niet inkomensafhankelijk van deze vestiging . Voor 2022 (volledig exploitatiejaar) is een omzet begroot van afgerond € 535.000 met een EBITDA van € 60.000 en een liquiditeit na aflossingsverplichting van afgerond € 70.000. 

Ratio's

  Opening 2021 2022
Solvabiliteit           34,1% 27,6% 44,0%
Liquiditeit 2.78 1.62 1.99
Totale Schuld /EBITDA   12.15 2.03
HCN Loan Coverage Ratio   2.53 2.09

 

De juridische structuur

Crowdfunding

Broodje Q heeft een erg trouwe fanbase die het concept een warm hart toedraagt en die graag mee wil helpen om dit concept naar de volgende fase te brengen. Daarnaast zijn wij ervan overtuigd dat deze crowdfundingsactie ons veel meer kan brengen dan een lening bij de bank, omdat dit, naast de huidige fanbase die het bedrijf al heeft, ook zal resulteren in een groep nieuwe ambassadeurs voor het bedrijf.

Meer info

Website

Instagram

Facebook

Incentives

Iedere investeerder bieden wij graag een lunch aan voor 2 personen bij ons in de zaak. Deze lunch bestaat uit twee broodjes of salades, twee sappen en twee zoetigheden.

Indien u van de incentive gebruik wenst te maken dan dient u dit bij uw investering aan te geven.

Datum Geïnvesteerd bedrag
17 juni 2021 € 25.000,00
17 juni 2021 € 10.000,00
17 juni 2021 € 10.000,00
17 juni 2021 € 6.000,00
17 juni 2021 € 5.000,00
17 juni 2021 € 5.000,00
17 juni 2021 € 5.000,00
17 juni 2021 € 3.000,00
17 juni 2021 € 2.500,00
17 juni 2021 € 2.500,00
17 juni 2021 € 2.000,00
17 juni 2021 € 2.000,00
17 juni 2021 € 2.000,00
17 juni 2021 € 2.000,00
17 juni 2021 € 1.500,00
17 juni 2021 € 1.500,00
17 juni 2021 € 1.500,00
17 juni 2021 € 1.000,00
17 juni 2021 € 1.000,00
17 juni 2021 € 1.000,00
17 juni 2021 € 1.000,00
17 juni 2021 € 1.000,00
17 juni 2021 € 1.000,00
17 juni 2021 € 1.000,00
17 juni 2021 € 1.000,00
17 juni 2021 € 1.000,00
17 juni 2021 € 750,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 500,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00
17 juni 2021 € 250,00